FANNY EKBERG

EN SKOGSMULLE MITT I NYKÖPING.

KAKBAK, MED EN GNUTTA NOSTALGI.

Publicerad 2013-08-05 13:09:00 i Foto,

Ibland får man ju så konstiga saker för sig. Helt plötsligt kan man få lust att baka. Bara så där. I mitt fall började jag tänka tillbaka till min barndom, och då fanns bara en kaka som gav mig den där nostalgiska känslan. Jag kan inte räkna alla de gånger som jag bakade gaffelkakor med min mormor. Det blev väl en hel del deg-ätande visserligen, men majoriteten av degen blev det faktiska kakor av.
 
Så, med min nyinköpta mandelkvarn (funnen på Jogersös bakluckeloppis!) började kakbaket. Och 20 minuter senare låg de gyllenbruna barndomsminnena på gallret. Att smaka den första kakan var verkligen en speciell känsla, då jag varken bakat eller smakat gaffelkakor sedan jag var en liten knodd. Jag blev lite extra varm innombords för en liten stund. Lite extra lycklig.
 
Tänk vad en liten kaka kan göra.
 
 
 
 
 
Och för alla som vill sätta igång med lite kakbak så kommer receptet här:
 
50 g hasselnötter
50 g mandlar
200 g smör
1 dl socker
3 dl vetemjöl
 
Riv nötterna i en kvarn, blanda ihop, rulla till små bollar, platta till med gaffel, in i ugnen 10 minuter i 200 grader. KLART!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Fanny Ekberg

En 20-årig, glad tjej som bor i Nyköping. Jag lever livet i en fin röd villa tillsammans med min familj. Ägnar mitt liv åt musik, litteratur och friluftsliv mest. Spelar fyra instrument, sjunger, läser tonvis med böcker och filosoferar i skogen när jag får ledig tid. Här delar jag med mig av min vardag, mina bilder och mina texter. En liten bit av mig, helt enkelt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela