FANNY EKBERG

EN SKOGSMULLE MITT I NYKÖPING.

EUROVISION SONG CONTEST 2013

Publicerad 2013-05-19 16:24:01 i Övrigt,

Trots att det blivit mest av ett spektakel, och det faktum att det handlar mer om vem som har kortast klänning än den som faktiskt kan sjunga, och den varje år förekommande och irriterande "slump" att alla grannländer ger varandra 12 poäng, så kan jag ju inte låta bli att involvera mig i Eurovision Song Contest! 
 
Förra året blev ju lite av ett episkt kapitel i svensk historia då Loreen vann hela finalen i Baku. Men jag måste säga att årets final inte var så dum den heller. För det första måste jag ge en liten applåd åt Petra Mede, som lite smått briljerade med sin rena engelska och fina franska. Dessutom var skämten som blivit inplacerade lite här och där väldigt roliga, för en gångs skull. 
 
Sedan var det uppfriskande att se att varenda människa faktiskt kunde sjunga! Det var väl bara söta lilla Bonnie för Storbrittanien som var lite småfalsk på sina ställen, men annars var det ju ett rent Eurovision. Efter Robin Stjernberg som fortfarande var den stora favoriten så hejade jag även på:
 
Nederländerna (Birds av Anouk): riktigt bra låt och väldigt säregen, annorlunda och intressant. Dessutom en väldigt vacker text. 
 
Island (Ég á líf av Eitor Ingi): väldigt fin röst och inlevelse, och låten var väldigt fin och välkomponerad.
 
Moldavien (O mie av Aliona Moon): var också väldigt bra och sångersan hade en väldigt vacker och säker röst.  
 
Även Loreens lilla extranummer var en trevlig överaskning. Människan är ju inget annat än perfekt! Hennes nya låt "We got the power" kommer att vara en personlig favorit från och med igår. 
 
Sverige slutade till sist på fjortonde plats, vilket jag tycker var oförtjänt trots den hårda konkurensen. Att Danmark vann vet jag inte riktigt heller om jag tycker var rätt. Låten var helt okej, men ingenting speciellt. Men så länge inte Grekland med sina kjolklädda pojkar som sjunger om whiskey, eller lilla fröken Rumäniens wanna be operatant vinner, så är jag igentligen glad för vem som helst. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Fanny Ekberg

En 20-årig, glad tjej som bor i Nyköping. Jag lever livet i en fin röd villa tillsammans med min familj. Ägnar mitt liv åt musik, litteratur och friluftsliv mest. Spelar fyra instrument, sjunger, läser tonvis med böcker och filosoferar i skogen när jag får ledig tid. Här delar jag med mig av min vardag, mina bilder och mina texter. En liten bit av mig, helt enkelt.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela